menu
NLbewustgezons logo

Creëer de wil

Welkom bij de online Cursus Afvallen, waarin je gaat (leren) afvallen, zonder hongergevoelens. Wat goed dat je hebt gekozen om deze uitgebreide Cursus Afvallen te gaan volgen en dat je juist niet kiest voor een quick fix.

Afvallen is – zoals je wellicht al ervaren hebt – een complex proces. Het aloude adagium “minder eten en meer bewegen” lijkt niet goed te werken. De vele diëten die er in omloop zij en die talloze manieren om jezelf uit te hongeren of om je helemaal suf te sporten, lijken voor de meeste mensen ook niet te werken. Onderzoek laat zien dat zo’n 95% van de mensen die een dergelijk dieet hebben gevolgd, binnen 2 jaar weer terug zijn op hun oorspronkelijke gewicht en zelfs zwaarder zijn geworden.

Alle moeite voor niets. Hoe vervelend is dat? En wat doen dergelijke teleurstellingen met je gevoel van eigenwaarde, je zelfvertrouwen en je zelfrespect?

Gelukkig kies jij ervoor om jouw gewicht echt aan te pakken, door (voor jezelf) te leren hoe afvallen werkt welke factoren een rol spelen, om succesvol af te vallen. In de komende 18 lessen ga je enorm veel leren en veel daarvan kan je vrijwel direct gebruiken om daadwerkelijk af te vallen.

Afvallen is vooral een kwestie van uitvinden wat voor jou werkt en wat niet. Daarom moet je veel leren over:

  • Welk voedingsstoffen je helpen om af te vallen en welke niet
  • Het juiste type lichaamsbeweging
  • De werking van je hormonen
  • De snelheid van je metabolisme
  • Welke calorieën je het beste kunt eten
  • De rol die stress speelt op het ontstaan van overgewicht en tal van andere zaken

En dat ga je allemaal doen in deze online cursus afvallen. De allergrootste beloning is natuurlijk dat je gaat afvallen. En het aller leukste is (denk ik) de ontdekkingsreis die jij gaat maken.

Ontdekkingsreis?

Ja, je gaat een ontdekkingsreis maken. Doordat je heel veel gaat leren over afvallen, leer je automatisch veel over jezelf. Je leert jezelf dus steeds een beetje beter kennen. Afvallen vooral is een proces waarbij vele (kleine) gewoonten ervoor gaan zorgen dat jij goede resultaten gaat ervaren. Je gaat afvallen omdat je diverse veranderingen door gaat voeren in je voedingspatroon, in je beweegpatroon en in je manier van denken.

“Veranderingen in mijn manier van denken?” “Wat heeft denken nou met afvallen te maken?”

Heel veel. Voor een belangrijk deel is afvallen een mentaal proces. Daarom moet de “knop echt om.” De meeste mensen beseffen dit niet. Beantwoord de volgende vragen voor jezelf eens, in het kort:

  • Waarom ben je eigenlijk te dik geworden?
    • Probeerde je een (onbewuste) leegte vol te eten?
    • Werd je vroeger gepest en heb je dit nog niet verwerkt?
    • Heb jij moeite met autoriteit?
    • Heb je een trauma wat nog steeds aan je knaagt?
  • Heb je gewoon te veel gegeten en te weinig bewogen, omdat je niet veel bezig wat met je gezondheid?
  • Vind je van je zelf dat je over te weinig wilskracht en discipline beschikt?
  • Of spelen je hormonen, je (onbewuste) gewoontes, stress en slaaptekort een belangrijke rol?

Je gaat ermee aan de slag.

Afvallen is vooral een mentaal proces

Het is echt belangrijk dat je de spreekwoordelijke knop omzet. Ervan uitgaande dat je verder gezond bent , kun je ervan uitgaan dat je huidige taillemaat en lichaamsgewicht voor ongeveer 70% een gevolg is van je huidige leefstijl. Er zijn deskundigen die stellen dat een ongezonde leefstijl voor 50% bijdraagt overgewicht en chronische ziekten zoals diabetes 2 en hart- en vaatziekten. Ook zijn er deskundigen die stellen dat dit percentage zelfs 95% is.

Er zijn eigenlijk geen exacte percentages aan te koppelen. Maar wat jij wel kunt doen is bekijken hoe jouw huidige leefstijl heeft bijgedragen aan de omvang van je lichaam en je gevoel van fitheid. En daar ligt direct een probleem. Of beter gezegd; een te nemen horde:

In je huidige leefstijl voel jij je comfortabel

En juist door je huidige leefstijl ben jij zwaarder geworden. Wanneer je echt wilt afvallen, dan moet je dus flink wat aanpassingen doen in je huidige leefstijl. Dat is de reis die je gaat maken.

Verandering in leefstijl leidt tot verandering van je lichaamsvorm

Je kunt je leefstijl zien als de vele dagelijkse (onbewuste) gewoontes. Je leven bestaat, grof gezegd uit een lange serie van dagelijkse gewoonten die je min of meer onbewust uitvoert. In deze cursus ga je veel van die onbewuste gewoontes, bewust maken en veranderen.

Doordat jij in staat bent om bepaalde (dikmakende) gewoontes te veranderen in gezonde gewoontes, zul je afvallen.

Hoe beter jij in staat bent om je ongezonde en dikmakende gewoontes te veranderen in gezonde en slank makende gewoontes, hoe beter en hoe duurzamer je afvalt. Ofwel; je verandert de resultaten (je lichaamsgewicht en je gevoel van fitheid) omdat je bepaalde gewoontes verandert. Deze gewoontes gaan veranderen omdat jij anders gaat denken over die gewoontes. Dit maakt afvallen vooral een mentaal proces.

De knop omzetten

Je moet dus echt de knop omzetten. Dagelijks neem je onbewust vele beslissingen over wat je eet en wat je drinkt. Let maar eens op hoeveel snoepjes, koekjes, chips en andere verleidingen je dagelijks onder ogen krijgt. En let dan ook eens op hoeveel keer je iets neemt.

Hopelijk heb jij de knop inmiddels al omgezet. Dit heb je wellicht gedaan omdat jij jezelf op een spontaan genomen foto terug zag (“Die onderkin?” “Die buik die je niet in kon trekken!” “Hangt mijn kont echt zo ver over de zitting van de stoel?”) of dat je op de weegschaal stond en schrok van de getallen tussen je voeten, of dat je je kind moeilijk kon helpen toen het gevallen was, omdat je lichaam je in de weg zat.

Helaas moet je dergelijke momenten meemaken, voordat je de beslissing neemt om echt af te willen vallen. Het is absoluut niet leuk, maar wel noodzakelijk. Een troost; vanaf nu ga je daar verandering in aanbrengen.

Hieronder tref je alle 18 lessen van deze cursus. Diverse lessen bestaan uit 1 of meerdere topics. De topics zijn de deelonderwerpen. Elke les wordt afgesloten met een quiz, waarin je een aantal vragen moet beantwoorden. De beoordeling vindt geheel automatisch plaats, de uitslag heb je dus direct binnen. Ook blijven de lessen voor jou toegankelijk. Je kunt een les dus meerdere keren inzien.

De inhoud van de cursus

Dan even wat praktische informatie over deze cursus. De informatie van deze cursus is generiek van aard. Dat wil zeggen dat je deze kennis overal kunt terugvinden. Ik heb tientallen boeken gelezen, honderden studies gezien en duizenden artikelen gelezen. Jij kan dit ook. Maar ik heb alles netjes voor je samengevat, uiteengezet en de zin van de onzin gescheiden. Het heeft daarom een paar jaar geduurd voordat ik deze cursus kon ontwikkelen.

Generieke informatie

Je de meeste info dus ook zelf vinden op internet, in wetenschappelijke onderzoeken (ook via internet beschikbaar), boeken, opleidingen en krantenartikelen. Het kost je een paar jaar, om al deze kennis te vergaren. De informatie is publiekelijk toegankelijk en in overvloed beschikbaar. Denk hierbij aan de openbare online bibliotheken van Harvard, de US National Center of Biotechnology Information (PubMed) en de gerenommeerde Mayo Clinic.

Er is ongelofelijk veel (echt heel erg veel) informatie beschikbaar. Het was dus een bijzonder tijdrovende klus om al die informatie te bestuderen en te beoordelen op relevantie. Veel van de informatie die je over voeding vindt is bijvoorbeeld tegenstrijdig. Dus, wat is nou waar?

Hoe dan ook, ik heb er veel moeite voor gedaan om (mijns inziens) een goed beeld te scheppen over gezond eten, gezond leven en een gezond gewicht. Ik ben al jaren actief op het gebied van gezond leven, eten en gewicht. Via mijn website NLbewustgezond.nl (opgericht in 2013) kun je honderden artikelen lezen over de verschillende onderwerpen die, naar mijn idee, behoren tot gezonde levensstijl. Ook heb ik 7 e-boeken geschreven die gelukkig veel gelezen worden.

In mei van 2018 heb ik ook de studie Voedingsdeskundige aan het CIVAS afgerond. Deze studie is een HBO studie en wordt erkend door:

  • De Belangen Associatie Therapeut en Consument (BATC)
  • De Kwaliteit en Toetsing Natuurgerichte Opleidingen (KTNO)
  • De Vereniging ter Bevordering van Alternatieve Geneeswijze (VBAG).

 

 

 

 

Scope

Ook wil ik benadrukken dat mijn scope als voedingsdeskundige gericht is op de gebieden van gezond gewicht, afvallen, je fitter en gezonder voelen en het voorkomen van chronische aandoeningen. Het advies dat ik je geef heeft derhalve betrekking tot het voedingspatroon en tot bepaalde vormen van lichaamsbeweging. Met gezonde voeding en voldoende lichaamsbeweging verklein je namelijk de risico’s op overgewicht en op chronische aandoeningen zoals kanker, diabetes 2, dementie, hart- en vaatziekten, staar en osteoporose.

Mijn scope ligt dus niet op het gebied van allergieën, voedingsintolerantie, huidaandoeningen en dergelijken. Met dergelijke onderwerpen ben ik natuurlijk wel bekend, maar voor deze zaken geldt een andere benaderingswijze.

Zelf verantwoordelijk/Disclaimer

Ook wil ik nogmaals benadrukken dat je ten aller tijde zelf verantwoordelijk bent voor wat je eet, hoe je leeft en hoeveel je beweegt. Je gezondheid is een kostbaar bezit, waar jij zelf verantwoordelijk voor bent. Alles wat je in deze cursus leert, kan je op eigen verantwoordelijkheid toepassen op jezelf.

Heel veel succes met de cursus. Ik wens je een goede reis naar een gezond gewicht.

Bestel deze cursus

Cursus Content

Lessen Status
1

Inleiding Cursus afvallen

2

Les 1: Manieren om je (over)gewicht te meten

3

Les 2: Waarom overgewicht gevaarlijk is?

4

Les 3: Waarom worden we dik?

5

Les 4: Een calorie is geen calorie

6

Les 5: Hoe stress je dik kan maken

7

Les 6: Slaap je slank

8

Les 7: Hoe neurotransmitters je dik kunnen maken

9

Les 8: De rol van je metabolisme

10

Les 9: De rol van je bloedsuikerspiegel

11

Les 10: De rol van hormonen

12

Les 11: Je bent wat je eet

13

Les 12: Koolhydraten

14

Les 13: Suiker en fructose

15

Les 14: Alcohol

16

Les 15: Vetten

17

Les 16: Eiwitten

18

Les 17: De uitleg van micronutriënten

19

Les 18: Welke vormen van lichaamsbeweging helpen je aan een gezond gewicht?

20

Nawoord en dankwoord

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!

Andere bekeken ook:

Gezonde levensstijl

Vanwaar de kritiek op het Voedingscentrum?

Lees meer
Gezonde levensstijl

Leef als een beest

Lees meer
Afvallen

Een gezond gewicht voor iedereen

Lees meer

Aanmelden maandelijkse update