Hoe klopt de supermarkt extra geld uit je zak?

SupermarktEen tijdje geleden las ik het boek De Supermarktleugen van de Duitse auteur Jörg Zipprick. In dit boek vertelt Zipprick hoe de supermarkt je bedonderd en extra geld uit je zak probeert te kloppen. In deze blog lees je derhalve 7 manieren hoe een supermarkt meer aan je wil verdienen. Als je je bewust bent van dergelijke praktijken, dan hoop ik dat het je wat geld uitspaart. 

De supermarkt, wie gaat er niet heen?

De supermarkt heeft een prominente plek ingenomen in ons dagelijks leven. Verreweg de meeste voedingsmiddelen in Nederland komen via het kanaal van de supermarkt op onze eettafel. Je snapt dat elke commerciële partij zich in zal spannen om extra verkopen te genereren. Maar de supermarkt gaat daar best ver in en je kunt je afvragen of het allemaal wel ethisch is en gezond.

Wat zijn dan die praktijken van de supermarkt en waarom zou je daar alert op zijn? In de onderstaande opsomming vat ik het een en ander voor je samen. Het is verder aan jou om er iets mee te doen.

1. Links om, tegen de klok in.

Allereerst zijn de meeste supermarkten zo ingedeeld, dat je linksom – ofwel tegen de klok in – je route naar de kassa afwerkt. Hierdoor schijn je als klant zo’n 10% meer uit te geven aan boodschappen in de supermarkt. Ook zijn de gangpaden, over het algemeen, lekker breed. Mensen vinden smalle paden niet fijn. Dit schijnt te komen door onze evolutie. Toen wij nog in prehistorische gewaden op toendra’s, steppen en in bossen rond holden, stonden smalle plekken min of meer gelijk aan plekken waar meer gevaar kon zijn.

2. Start op de groente afdeling

De eerste manier van de supermarkt, zou je kunnen zien als een handige manier om wat extra te verdienen. Dit geldt ook voor de tweede manier, in mijn optiek. Echter, deze vind ik al wat minder ethisch. Meestal start je je bezoek aan de supermarkt op de afdeling groente en fruit. Dit heeft een reden. Door het zien en ruiken – daarover straks meer – van producten zoals mooie rode tomaten, kroppen sla en glimmende appels, krijg je onbewust een gezond gevoel.

Dit gevoel is handig (voor de supermarkt) wanneer je langs de schappen wordt gerouteerd waar de chips, frisdrank, candy bars, koeken en het snoepgoed is uitgestald. Omdat je al gezonde dingen hebt gezien, of gekocht, ben je eerder geneigd om ook wat “lekkers” mee te nemen. Dat lekkers bestaat meestal uit een combinatie van zetmeel, E-nummers, suiker, ongezond vet en zout.

3. De geur van vers en ambachtelijk

Op de broodafdeling van een supermarkt kan het heerlijk ruiken naar vers brood en op de afdeling groente en fruit, kun je eveneens de heerlijke geuren van alle producten waarnemen. Maar bedenk je eens of het überhaupt mogelijk zou zijn voor een supermarkt, om in de beperkte ruimte die er is, een bakkerij te exploiteren. In een bakkerij heb je machines nodig die het deeg kneden, het deeg heeft tijd nodig om te rijzen en dan zijn er nog de grote ovens waar het brood in gebakken wordt.

De lucht die je ruikt, is eerder afkomstig van het afbakbrood of van een chemisch geurtje dat in de airco wordt gestopt. Maar goed, die lucht zorg er dus voor dat jij in de verleiding wordt gebracht om wat meer te kopen.

4. Grotere winkelwagens en mandjes

Heb je je ooit afgevraagd waarom de winkelwagentjes groter zijn geworden, of waarom de mandjes tegenwoordig voorzien zijn van wieltjes? Nou, daar is een simpele verklaring voor; er kan meer in, terwijl je niet het gevoel hebt dat er veel in het mandje of in de wagen zit. De kans is groot dat je wat extra boodschappen meeneemt. Dat is dus, Kassa!

5. Kinderproducten

Al zolang de mens leeft hebben kinderen min of meer hetzelfde eten gegeten als hun ouders. Maar in de afgelopen decennia vind je een keur aan speciaal voor kinderen ontworpen producten in de supermarkt. Waar is dat voor nodig? Is er iets mis gegaan in de afgelopen paar 1.000 jaar met kinderen, dat het nu heel erg belangrijk is, dat op een pak vlokken een cartoon figuurtje is afgebeeld en dat er in de vlokken, speciale vlokken zitten (met een ander kleurtje en eventueel ander vormpje)?

Ik denk het niet. Zipprick stelt ook in zijn boek, dat die producten er speciaal voor zijn om kinderen te verleiden, zodat ze aan hun ouders vragen om dat product. Welke ouder wil nou een jengelend kind in de supermarkt. Gevolg? Je koopt het kinderproduct.

6. Ongezond

Veel groenten en fruitsoorten worden tegenwoordig gekweekt om er mooi uit te zien in de supermarkt. Vaak gaat dit ten koste van de smaak en de voedingswaarde. Wist je bijvoorbeeld dat bananen wel 4 maanden onderweg kan zijn, van de plantage tot de supermarkt? Hoe houden ze die banaan goed? Daar worden allerlei middeltjes en technieken voor gebruikt, die niet direct hoeven bij te dragen aan je gezondheid.

Onlangs is ook in het nieuws gekomen dat de vis uit de supermarkt en dan met name de zalm en de tilapia op een behoorlijk ongezonde manier worden gekweekt.

Inmiddels zijn veel mensen ook wel bekend met de manier waarop de kiloknaller tot stand komt en zijn er diverse vleesschandalen geweest. Maar goed, dan hebben we het nog niet over de bewerkte voedingsmiddelen gehad. Bij bewerkte voedingsmiddelen kun je denken aan alle producten zie verpakt zijn en voorzien zijn van een mooi logo.

Veel van deze producten kun je bestempelen als junk food, ze geven je vulling en geen voeding. Dergelijke producten bevatten diverse E-nummers, transvetten, vaak teveel zout, vet en suiker. Dergelijke producten kunnen een rol spelen bij het ontstaan van overgewicht, allerlei allergieën, ADHD, diabetes 2 en noem maar op.

7. Keurmerken

Tot slot, van deze opsomming (hij heeft nog veel meer beschreven) zijn er nog de keurmerken. Kipprick beschrijft ze een voor een en ontrafelt ze. Over keurmerken ga ik verder niets meer zeggen, ik voel er namelijk niet veel voor om een advocaat van een keurmerk of een voedingsbedrijf op mijn dak te krijgen. Zoiets dergelijks heb ik vorig naar meegemaakt en ik vind een herhaling daarvan niet echt nodig.

Wat kun je ertegen doen?

Wat kun je ertegen doen? Dat is natuurlijk de hamvraag. Eigenlijk heb je als consument alle macht in handen om het assortiment van de supermarkt en de kwaliteit ervan te veranderen en te verbeteren. Het werkt heel simpel; koop geen rommel maar koop kwalitatief goede producten. Simpel toch? Nu nog de uitvoering.

Besluit dus om meer biologische producten te kopen en niet teveel – of geen – junk food. Laat de kilo knallers aan je voorbij gaan en laat je kinderen voortaan thuis bij het boodschappen doen. Beperk ook het aantal bewerkte voedingsmiddelen. Een supermarkt maakt het in principe niet uit wat je koopt, maar juist dat je koopt.

Vraag en aanbod

De wet van vraag en aanbod geldt met name in de supermarkt. Wil je goedkope rommel kopen, dan zal de supermarkt je dat leveren. Wil je kwaliteit, dan zal de supermarkt daaraan voldoen. Een supermarkt wil winst maken en dat is geen schande. Zelf vind ik overigens de manier van distributie van het supermarkt kanaal erg knap. Hoe krijgen ze al die verschillende voedingsmiddelen zoals groente, fruit, brood, kruiden, koffie en noem het maar op, voor zo weinig geld op die plek?

Je kunt het aanbod van de supermarkt dus sturen. De manager van de supermarkt houdt nauwgezet bij wie er in zijn verzorgingsgebied wonen en hoeveel deze mensen te besteden hebben. Aan de hand van die gegevens en nog veel meer, wordt het assortiment samengesteld. Wonen er veel gezinnen met jonge kinderen in de buurt? Dan vind je meer producten gericht op kinderen zoals luiers, poedermelk en hagelslag met cartoon figuurtjes.

Wonen er veel senioren in de buurt? Dan wordt het assortiment daarop afgestemd en zul je derhalve minder kindervoeding en luiers en dergelijken vinden in die supermarkt. Als je dus gezondere keuzes wilt kunnen maken in de supermarkt bij jou in de buurt, koop dan dergelijke producten. Hoe hoger de vraag naar gezonde producten, hoe meer de supermarkt deze zal aanbieden.

Als je meer wilt weten over gezonde keuzes en gezonde voeding, dan is het onderstaande e-boek interessant voor je.

Gezonder eten kopen?

Gezonde VoedingVoor iedereen die lekker en gezond wil eten is het e-boek Gezonde Voeding geschikt. Er bestaat een verband tussen onze westerse eetgewoontes en de trend in overgewicht, diabetes 2 en allerlei andere vervelende ziektes. In Gezonde Voeding lees je over de preventieve werking van voeding. Het geeft je tal van alternatieven en inzichten.

Gezonde Voeding is ook als paperback verkrijgbaar.

Matthijn Tromp Voeding en lifestyle coach

Voel jij je niet fit? Zit je kleding niet lekker? Voel jij je onzeker over je lichaam? Heb je weinig energie om leuke dingen te doen? Zonde! Dat kan echt anders. Ik kan en wil je graag helpen omdat ik oprecht geloof in de kracht van de juiste voeding en de juiste leefstijl. Ik ben gediplomeerd voedingscoach en ervaringsdeskundige. Alles wat ik weet deel ik met je (en de 100.000 andere maandelijkse bezoekers van deze website) in de artikelen die ik regelmatig post, via de e-boeken die ik in eigen beheer uitgeef en door persoonlijk voedingsadvies te geven via mijn online voedingsadviespraktijk NLbewustvoedingsadvies. Ik leef het zelf en het werkt echt!